Artikel –ย Hoe zorgen we voor meer docenten van kleur in het voortgezet onderwijs?
In het voortgezet onderwijs (vo) weerspiegelen docenten met een etnisch-culturele achtergrond niet goed de leerlingpopulatie en de beroepsbevolking. Zes procent van de leraren in het voortgezet onderwijs is van kleur, terwijl 11 procent van de beroepsbevolking van kleur is. Er zijn ook signalen datย onderwijsprofessionals van kleur vaker de universiteit verlaten. Hoe is dat te wijten? Hoe kunnen scholen meer kleurrijke docenten aantrekken en behouden? Voor Voion, het arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor het voortgezet onderwijs, hebben onderzoekers van Stichting CAOP een verkennend onderzoek uitgevoerd. Klik hier voor het volledige artikel.
Tijdens de sessie metย Lucelle Comvalius enย Oumaima El Ghoulbzouri gaan zij hier dieper op in en vertellen waarom meer docenten van kleur nodig zijn in het VO.
Daarnaast heeft Voion een webinar met Lucelle Comvalius opgenomen over: Een inclusieve werkomgeving in het belang van personeel en leerlingen. Tijdens de webinar worden over diversiteit en inclusie essentiรซle aspecten besproken zoals visieontwikkeling, het uitdagen van vooroordelen en de impact van diverse rolmodellen. Waarom is het noodzakelijk dat er een heldere visie op diversitieit en inclusie moet zijn bij onderwijsinstellingen? Scholen zijn een afspiegeling van de maatschappij waarin we leven. Bekijk hier de webinar.