Transformatie van HR in het onderwijs

Transformatie van HR in het onderwijs
Hoe ziet úw deel van de puzzel eruit?

De huidige crisis en transformatie van het onderwijs brengt vele onzekerheden met zich mee en vragen om een wendbare, aantrekkelijke arbeidsorganisatie. Juist nu in crisistijd zien we verbinding en kansen rond de inzet van digitalisering, de flexibele inzet van personeel, de ontschotting tussen afdelingen en scholen en het ontstaan van nieuwe (regionale) samenwerkingsvormen. Hoe blijven we in beweging waarbij we kwaliteit van het onderwijs borgen? Hoe krijg je meer zicht en grip op de complexe arbeidsmarkt en organisatievraagstukken voor nu en in de toekomst?

Professionalisering, afstandsonderwijs, regionale aanpak personeelstekort, de docent van de toekomst strategische personeelsplanning, mobiliteitsvraagstukken, flexibilisering en vakmanschap staan nu met stip op de strategische HR agenda. Hoe zorgen we ervoor dat we deze beweging vasthouden, niet terugvallen in ‘oude patronen’ en juist in deze tijd continue wendbaar blijven als onderwijsorganisatie, maar ook als team en individu.

Deze veranderende onderwijsomgeving vraagt steeds meer om verankerd strategisch HR-beleid. Toekomstlenig zoals we vorig jaar tijdens het congres bespraken. Hoe halen we het goede uit de coronatijd?

Kortom, hoe ziet úw deel van de puzzel eruit?

  • Hoe kunnen we ruimte bieden voor innovatie, ondernemerschap en zelforganisatie?
  • Hoe blijf je aantrekkelijk werkgever en kun je antwoord geven op een krappe arbeidsmarkt?
  • Hoe omarmen we fundamentele vernieuwing waarbij technologie de driver is?
  • Wat vraagt dit vanuit veranderkundig perspectief als we kijken naar bestuurlijk leiderschap in tijden van crisis?
  • Welk gedrag en cultuur is nodig om de gewenste beweging te creëren? Wat vraagt dit op bestuursniveau?
  • Waar benutten we de verschillende rollen (schoolbestuur, HR, Medewerker, Docent) in deze transformatie?

Juist deze 12e editie van HRM & het Onderwijs willen we samen richting geven en koers bepalen. Laten we hierover in gesprek gaan! We zijn ook dit jaar op zoek naar inspirerende praktijkverhalen toegespitst op het onderwijs, van voorschools onderwijs tot PO-VO-MBO-HBO-WO. Met onderwerpen als:

  • Anders organiseren van het onderwijs
  • Verbindend leiderschap en zelforganisatie
  • De digitale transformatie, de kansen voor afstandsonderwijs en het HR landschap
  • Regionale aanpak personeelstekort; flexibilisering van arbeid (zij-instroom), werk en HR
  • Aantrekkelijk werkgeverschap, imago en het beroepsbeeld van het onderwijs
  • Duurzaam HR, met focus op inzetbaarheid, talentmanagement. Vitaal, veilig en met een gezonde werkdruk
  • Organisatieontwikkeling en cultuurverandering met oog voor vakmanschap
  • Onderwijsinnovatie, arbeidsinnovatie en sociale innovatie gaan hand-in-hand

Call for papers
We zijn op zoek naar interessante, leerzame en vermakelijke praktijkverhalen toegespitst op de onderwijssector. Heeft u suggesties voor een interessante praktijkcase, praktische tips, thema’s of een heldere visie? Of zijn er ervaringen buiten de onderwijssector, maar ziet u raakvlakken binnen het thema? Bekijk de voorwaarden en dien vóór 1 september een suggestie in.

Veilig en verantwoord ontmoeten
Op locatie en tijdens het programma werken we volgens de huidige RIVM richtlijnen om verantwoord te inspireren en ontmoeten. Uiteraard met de nodige #kennismetbeleving. Klik hier voor meer informatie over de richtlijnen.
Schrijf je in vóór 1 september en profiteer van €100,- korting! Je betaalt slechts € 245,- excl. BTW (non-profit). Bovendien kan een tweede persoon van uw organisatie deelnemen met 50% korting (full fee).

 

OVERZICHT NIEUWS